Ένας Σοβαρός Άνθρωπος

των Ethan και Joel Coen. Με τους Michael Stuhlbarg, Sari Lennick, Aaron Wolff

What Have i Done To Deserve This?
του zerVo
Καθηγητής γυμνασίου νιώθει τον κόσμο του να καταρρέει, όταν μια αλυσίδα άσχημων μαντάτων, θα του διαταράξουν την φαινομενική ηρεμία. Αν θυμάμαι καλά, με τις ίδιες λέξεις - εκτός της επαγγελματικής ιδιότητας - είχα περιγράψει πριν από δεκαπέντε περίπου χρόνια, την σύνοψη της ταινίας Falling Down. Πάλι ένας φιλήσυχος πολίτης, βρέθηκε στο μάτι της μοίρας, που του έστειλε το ένα δεινό μετά το άλλο, με τελικό αποτέλεσμα την ψυχική του κατάρρευση. Θριλεράκι που στην τηλεόραση έχει παιχτεί ουκ ολίγες φορές και πιθανότατα θα έχεις παρακολουθήσει σίγουρα, συνεπώς κάτι ανάλογο φαντάζεσαι πως συμβαίνει κι εδώ. Άκυρον! Εκείνη είναι η εκδοχή του Schumacher, που εστιάζει στην αντίδραση του ανθρώπου στα συνεχή κτυπήματα. Εδώ υπάρχει μια άλλη παράμετρος, που βοηθά στην διαφορετικότητα. Ο κεντρικός χαρακτήρας διδάσκει φυσική, επιστήμη που έχει κυριαρχήσει απόλυτα στο μυαλό του με συνέπεια, οτιδήποτε δυσμενές του προκύπτει να έχει - κατ εκείνον - μια λογική επεξήγηση, μια συνάφεια με τους κανόνες και τα θεωρήματα που του έχουν γίνει βίωμα. Γι αυτό υπομένει τα πάντα στωικά και δίχως εκρήξεις, γνωρίζοντας μέσα του, πως όλα έχουν λόγο που γίνονται. Και αν κάτι πάει στραβά και τα βιβλία δεν δώσουν την απάντηση? Υπάρχει κι άλλη οδός. Η θρησκευτική, που με τις δοξασίες της, μπορεί να εξηγήσει τα πάντα. Ένα είδος βασκανιάς, μια κατάρα, που πιθανόν να έχει τις ρίζες της πολλά χρόνια πίσω, στους παππούδες των παππούδων, όπως άλλωστε επεξηγεί το δεκάλεπτο ίντρο με πρωταγωνιστές τρεις Εβραίους της Ανατολικής Ευρώπης, μιας άλλης εποχής.

Και αυτή είναι η μαγική λέξη για να κατανοήσεις τι ακριβώς περιγράφει το A Serious Man. Εβραίος! Αν ξεφυλλίσεις νοερά της Παλαιά Διαθήκη, θα δεις πως υπήρχε ένας άντρας, που δοκιμάστηκε από τον Θεό όσο κανείς, αφού ενώ έχασε παιδιά, υγεία, περιουσίες, ουδέποτε αλλαξοπίστησε. Ο Ιώβ - περί ου ο λόγος - σε μοντέρνα εκδοχή - είναι ο Λάρι της ιστορίας μας. Οικογενειακά περνά έναν Γολγοθά, με τη γυναίκα του, να του ανακοινώνει εν ψυχρώ τη λύση του γάμου της, τον αγαπητικό να εισβάλλει με το έτσι θέλω στο σπίτι και να τον στέλνει σε ξενοδοχείο και τα αγαπημένα του τέκνα να τον ξαφρίζουν κανονικά, μετατρέποντας τα χρήματα του, είτε σε δίσκους βινυλίου, είτε σε όνειρα πλαστικής εγχείρησης στη μύτη - το δεύτερο στοιχείο δηλαδή που μπορείς να διακρίνεις Εβραίο, μετά το Άστρο του Δαυίδ. Επαγγελματικά καταρρέει, ευρισκόμενος ανάμεσα σε μια διένεξη με Κορεατικής καταγωγής αχώνευτο μαθητή του, που τον δωροδοκεί με ανταμοιβή την βαθμολογική του βάση και τα απειλητικά ανώνυμα γράμματα που καταστρέφουν την φήμη του. Οικονομικά βρίσκεται σε δεινή θέση, όταν ανεξήγητοι λογαριασμοί σκάνε από παντού, δίχως να έχει την δυνατότητα να τους αποπληρώσει. Κερασάκι στην τούρτα η κοινωνική του απαξίωση και ένας αδελφός λουκούμι, που περνά ψυχική κρίση. Με όλα αυτά τα βάρη παίρνεις το όπλο όπως έκανε κάποτε ο Douglas ή στέκεσαι ανέκφραστος και δίχως ίχνος εκνευρισμού σαν να μην τρέχει τίποτα απολύτως?

Για πες: Αν πίσω από την κάμερα βρίσκονται οι Coen η σωστή απάντηση είναι η δεύτερη. Οι διασημότερη σκηνοθετική δυάδα της εποχής μας, συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε με το Burn After Reading, στοχεύοντας να εξηγήσει τι κρύβεται πίσω από το - καλό ή κακό, είναι αδιάφορο - επόμενο δευτερόλεπτο της κοινής μας ζωής και τι είναι εκείνο που το κατευθύνει. Ο Σοβαρός Άνθρωπος είναι ένα σονέτο με ροκ ψήγματα από Jefferson Airplane, ευχάριστης υφής, μολονότι περιγράφει δεινές καταστάσεις, που σεναριακά είναι πασιφανές πως έχει βγει από την γραφίδα του Joel και του Ethan, που αποφάσισαν να προσφέρουν στο κοινό τους την πιο αυτοβιογραφική τους δημιουργία. Για το λόγο αυτό άλλωστε η ιστορία δεν είναι τοποθετημένη στο σήμερα, αλλά μερικές δεκαετίες πριν, στην επαρχιακή Μινεάπολις, όπου μεγάλωσαν με τις αρχές του Ιουδαϊσμού. Πιθανόν οι αδελφοί να έχουν χάσει την σπιρτάδα στην μελέτη των χαρακτήρων τους, η μορφή του Λάρι όμως - ερμηνευμένη από τον άγνωστο μου Michael Stuhlbarg, που πάει σφαίρα για τις Χρυσές Σφαίρες - προστίθεται με άνεση δίπλα σε όλες εκείνες, που στο πέρασμα του κινηματογραφικού χρόνου, έχουν χαρακτηριστεί ως Coenικές!




Στις αίθουσες στις 7 Ιανουαρίου 2010 από την Odeon


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική