Νικώντας Το Σκοτάδι

της Agnieszka Holland. Με τους Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Maria Schrader, Herbert Knaup


Η Λίστα του Λέοπολντ
του zerVo
Το έχω ξαναπεί πολλές φορές στο παρελθόν. Λαός που λησμονεί την ιστορική του παράδοση, χάνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις ισχυρές βάσεις, πάνω στις οποίες θα κτίσει ένα καλύτερο μέλλον. Κινηματογραφικά υπάρχουν χώρες που έχουν διαγράψει ολοσχερώς, αυτή την σχέση της ιστορίας με το πανί - βλέπε και Ελλάς, που άντε και να εμφανιστεί αραιά και που κανένας Σμαραγδής, να ρίξει μια ματιά στα γεγονότα που σημάδεψαν την τύχη του δύστυχου τόπου μας. Υπάρχουν όμως και λαοί που εκείνα τα δεινά που τους γιγάντωσαν ως έθνος, τα διατηρούν ακόμη στις φιλμικές τους αναμνήσεις, όπως καλή ώρα οι φίλοι μας οι Πολωνοί, στην περίπτωση του δραματικού In Darkness.

1942. Η πολύπαθη Πολωνία βρίσκεται υπό την κατοχή της Ναζιστικής μπότας, με τους Γερμανούς, πέραν όλων των δεινών που έχουν προκαλέσει να έχουν ξεκινήσει την λυσσαλέα καταδίωξη των Εβραίων της επικράτειας. Σε κάθε πόλη έχει στηθεί και από ένα γκέτο όπου περιθωριοποιημένοι κουρελήδες με το αστέρι του Δαυίδ στο μπράτσο, περιμένουν με αγωνία την στιγμή που θα σταλούν στα φονικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μια ντουζίνα ανθρώπων θα σκεφτεί να κρυφτεί, για να γλυτώσει από το ταξίδι στο κρεματόριο, στους βρωμερούς υπονόμους της πόλης Λβιβ, ζητώντας έναντι αδράς αμοιβής, την βοήθεια του εργαζόμενου στις αποχετεύσεις Λέοπολντ Σόσα. Εκείνος θα πει διστακτικά το ναι, σκεπτόμενος και το οικονομικό όφελος, τα χρήματα σύντομα όμως θα τελειώσουν και ο κλοιός των Ουκρανών γερμανοτσολιάδων ολοένα και θα σφίξει γύρω από τους καταχωνιασμένους στις ποντικότρυπες Εβραίους.

Πραγματική είναι η υπόθεση που προβάλλει στην τελευταία της δημιουργία η μαθήτρια του Wajda και του Zanussi, Agnnieszka Holland, που οι καλές στιγμές του δημιουργικού της παλμαρέ χάνονται προ εικοσαετίας (Europa, Europa, Total Eclipse, The Secret Garden). Μέσα από την δράση ενός τυπικού Πολωνού εργάτη, που ρισκάρει τόσο την δική του ζωή, όσο και της φαμίλιας του προκειμένου να σώσει από την μήνη της Γκεστάπο άγνωστους μέχρι πρότινος συμπολίτες του, διαφαίνεται η ψυχοσύνθεση ολάκερου του λαού της μέχρι πρότινος δεξιάς χείρας της Κομεκόν. Αλέγκροι, συντροφικοί, ομαδικοί και κυρίως Σολινταρνόσκοι

Για πες: Το φιλμ σε καμία του στιγμή δεν δραπετεύει από τα τετριμμένα κλισέ, που διακρίνουν αυτού του τύπου τις παραγωγές, τις ασχολούμενες με τις θηριωδίες του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Ακραίες στιγμές δραματουργίας και μελοδραματικής συγκίνησης, ανατριχιαστικά πλάνα κρεμασμένων και εκτελεσμένων στους δρόμους, κλειστοφοβικά βογγητά, φοβισμένες κραυγές, δάκρυα απόγνωσης, αθώο αίμα και κυρίως τρόμος όποτε η κάννη του περιστρόφου πλησιάζει τους φουκαράδες Ιουδαίους. Όχι όμως και φρέσκες ιδέες ή εξέλιξη πάνω στο θέμα που εστιάζει περισσότερο στον τοπικιστικό καθολικό χαρακτήρα, παρά σε μια πιο ευρύτερη φόρμα. Ο ηθοποιός που υποδύεται τον Σόσα, με αξιοπρέπεια τουλάχιστον, ο Robert Wieckiewicz, μέσα στην χρονιά θα υποδυθεί και την διασημότερη προσωπικότητα - μετά από τον Πάπα - που γέννησε ποτέ η Πολωνία, τον Λεχ Βαλέσα, στην βιογραφική ομώνυμη παραγωγή.






Στις δικές μας αίθουσες? Στις 20 Σεπτεμβρίου 2012 από την Seven

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική