21/1/10

Review - Amelia

Αμέλια

της Mira Nair. Με τους Hilary Swank, Richard Gere, Ewan McGregor

Αμέλεια σεναρίου...
του zerVo
Πολύ μεγάλη προσωπικότητα. Ξεπερνά ακόμη και τις πομπώδεις εκρήξεις ανάγκης των Γιάνκηδων, για να αποκτήσουν πρόσωπα με σημαντική οντότητα, στην πενιχρή τους ιστορία. Δεν είναι τα κατορθώματα, που φτιάχνουν τον μύθο. Είναι η σημασία τους. Η Αμέλια Έρχαρτ με τα επιτεύγματα της, απέδειξε δεν ήταν απλώς μια πολυλογού σουφραζέτα, σε περιόδους που η γυναίκα δήλωνε απλώς υποταγή. Δεν υπάρχουν σύνορα, μόνο ορίζοντες, είναι το σύνθημα της. Διαβαίνοντας με το μονοπλάνο της τον Ατλαντικό, κατοπινά πετώντας ολομόναχη πάνω από τον Ειρηνικό και τέλος, βάζοντας σαν όραμα, να διασχίσει από ψηλά την ζώνη του Ισημερινού, στόχος εξωπραγματικά μεγάλος για την εποχή, δίδαξε σε όλο τον κόσμο, πως η ανθρώπινη θέληση μπορεί να ξεπεράσει κάθε όριο. Μάθημα που σφράγισε με την θυσία της ύπαρξης της, στο βωμό των φιλελεύθερων ιδεωδών, της ανεξαρτησίας του πνεύματος και της πραγματικής ισότητας των φύλων. Τι κρίμα που μια τέτοια παγκόσμια μορφή δεν απέκτησε ποτέ το κινηματογραφικό biopic που της αξίζει...


Στα 30 μόλις χρόνια της, ελάχιστο καιρό μετά το επίτευγμα του Λίντμπεργκ, η Αμέλια Έρχαρτ, παρακινούμενη από τον εκδότη Τζορτζ Πάτναμ, θα αποφασίσει να συνοδέψει το πλήρωμα του Φόκερ, στο ριψοκίνδυνο εγχείρημα, της πτήσης, από το Νιουφάουντλαντ στην Ιρλανδία. Ένας θρύλος γεννιέται... Δεν θα κρύψω πως οι προσδοκίες μου για το Amelia ήταν πολύ μεγάλες. Ειδικά από την ώρα που γνώριζα πως την πρωτοπόρο αεροπόρο θα υποδυόταν η Hilary Swank, ένιωθα ενθουσιασμένος, πιστεύοντας πως η "2 στα 2 Όσκαρς" είναι γεννημένη για την παίξει στο πανί. Τελικά την πάτησα εκεί που το περίμενα, αφού εκείνη που ανέλαβε την καθοδήγηση του εγχειρήματος, αποδείχτηκε για μια ακόμη φορά υπερβολικά λίγη. Και φυσικά δεν μπορώ να κατανοήσω με ποιο σκεπτικό επιλέχθηκε μια Ινδή σκηνοθέτης, για να απεικονίσει το τι σημαίνει για την Αμερική η Έρχαρτ. Η Mira Nair το μόνο που πετυχαίνει είναι το χρώμα του φόντου της ιστορίας, που ως συνήθως, εξαιτίας των χρόνων δράσης της υπόθεσης - μεσοπόλεμος - έχει τόνους σέπιας. Και? Περνώντας ένα φίλτρο πάνω από την κάμερα, νομίζεις πως έχεις πετύχει στην απεικόνιση μιας ολόκληρης εποχής? Για να μην της ρίχνω ολάκερη την ευθύνη, είναι φανερό πως από ένα σημείο και μετά, τα χρήματα της "ανεξάρτητης" Fox άρχισαν να στερεύουν, αφού τα πλάνα γίνονται ολοένα και πιο φτωχά σε ντεκόρ, κοστούμια και περιεχόμενο. Αλλά σε τέτοιες δύσκολες συνθήκες χρειάζεσαι τον καλό κουμανταδόρο, που με δύο επιδέξιες κινήσεις, θα βάλει το πόνημα του πάνω στις σωστές ράγες. Αντί αυτού η Nair και οι σεναριογράφοι της τι έκαναν? Πήγαν στην wikipedia, πήραν τις πιο σημαντικές ημερομηνίες της πορείας της Αμέλια και στρώθηκαν κάτω για να παρουσιάσουν βιογραφία. Λες και πρόκειται για παραγωγή του History Channel... Ακόμη κι έτσι να ήταν, θα έλεγα κομμάτια να γίνει, αλλά όταν από τις δύο ώρες διάρκειας, η μιάμιση εκτυλίσσεται μέσα στο κόκπιτ του μονοκινητήριου, ε, τότε υπάρχει βασικός λόγος βαρεμάρας. Που? Στο biopic της μεγαλύτερης Αμερικανίδας ever!!!

Για το πόσο η χαρισματική Έρχαρτ ενέπνευσε εκατομμύρια γυναίκες ανά την υφήλιο, δεν γίνεται κουβέντα. Για την συγγραφική της ικανότητα και το θάρρος της στην υποστήριξη των ανατρεπτικών ιδεών, απλή επιδερμική αναφορά. Για τις περίφημες περιπλανήσεις της στην Άπω Ανατολή, μάλλον το απαγόρευσε ο προϋπολογισμός. Οπότε τι μας μένει? Το αν απάτησε τον άντρα της, σε κάποιο από τα αμέτρητα ταξίδια της, με μορφονιό που την κόρταρε από την πρώτη στιγμή που την συνάντησε? Αυτό μάλλον ανήκει στην κατηγορία του κουτσομπολιού και όχι της τίμιας έρευνας για την περιπλανώμενη των ουρανών (Vagabond Of The Air). Εντάξει, για να μην έχεις απορία και στενοχωρηθείς αν δεν το παρακολουθήσεις, τελικά η Έρχαρτ γύρισε στον άντρα της και στα παιδιά του, μιας και δεν μπορούσε να ζήσει μακριά τους... Ήμαρτον!

Για πες: Με όλα αυτά τα αρνητικά δεν μου φάνηκε περίεργο που και η Swank κινήθηκε στα μετριότερα επίπεδα που την έχω ποτέ αντικρίσει στην μεγάλη οθόνη. Το αβαντάζ της απόλυτης ομοιότητας με την ηρωίδα - εξωπραγματικό και απίστευτο - δίχως ιδιαίτερη χρήση μέικ απ, αποδείχτηκε τελικά μπούμερανγκ, μιας και η πολυβραβευμένη ερμηνεύτρια, κατέληξε να μιμείται τους μορφασμούς και την ομιλία και όχι να υποδύεται τον ρόλο. Ειδικά δε το τελευταίο ημίωρο, που είναι και το πιο καταστροφικό, η Hilary μοιάζει σαν να καίγεται μέσα στην στολή του πιλότου και θέλει ανά πάσα στιγμή να την πετάξει από πάνω της. Κρίμα, γιατί πάνω σε αυτή της την παρουσία, στήριζα πολλές ελπίδες για ένα ανεπανάληπτο 3 στα 3, τον ερχόμενο Φλεβάρη στο LA... Κατά τα άλλα, ο Gere, απλά και μόνο με την εμπειρία του διαχειρίζεται ανεκτά τον ρόλο του επιτυχημένου κυρίου...Έρχαρτ, ενώ σε κάποια λίγα πλάνα εμφανίζεται και ο Ewan McGregor, κρατώντας την σημαία των μεσημεριανάδικων πάνελ, που υποστηρίζουν την φήμη πως ως Τζιν Βιντάλ, υπήρξε εραστής της Μίλι. Αυτή είναι δηλαδή μέσες άκρες η ταινία. Πέντε ημερομηνίες, τρεις πτήσεις, ένας γάμος και μια απιστία. Λες κι η Amelia, μια γυναίκα σύμβολο για πολλές γενιές, είναι κάποια τυχάρπαστη, που δεν είχαμε τι να κάνουμε κι είπαμε να απεικονίσουμε την ζωή της στο σελιλόιντ...




Στις αίθουσες 21 Ιανουαρίου 2010 από την Odeon


Rewind /// Trailer - Amelia

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική